Forumson

yunus emre şiirleri ve açıklamaları

Ödevler Katagorisinde ve Türk Dili ve Edebiyat Forumunda Bulunan yunus emre şiirleri ve açıklamaları Konusunu Görüntülemektesiniz.->KARACAOĞLAN/KOŞMA forumson.com - yunus emre şiirleri ve açıklamaları Koşma Evvel sen de yücelerden uçardın Şimdi enginlere indin mi gönül? Derya ...


Reklamı Kapat

Geri git   Forumson > Eğitim - Üniversiteler - Sınavlar > Ödevler > Türk Dili ve Edebiyat

Alt 10-23-2009, 14:44   #1 (permalink)
Operator

Yasal UyarıArkadaşlar Lütfen Konulara Cevap Yazalım iyi veya Kötü Değerlendirelim Emeğe Saygı!
 
Yaso - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Bilgiler
Üyelik tarihi: Jan 2008

Mesajlar: 32,275
Konuları: 30795

Tesekkür: 3
481 Mesajina 1044 Tesekkür Aldi Üye No: 28
REP Gücü : 1000
REP Puanı : 27049
Yaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond repute
Seviye: 92 [♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥]
Aktiflik: 3437 / 3437
Güç: 10758 / 43425
Deneyim: 66%
İletisim

Standart yunus emre şiirleri ve açıklamaları

 

KARACAOĞLAN/KOŞMA
forumson.com - yunus emre şiirleri ve açıklamaları
Koşma

Evvel sen de yücelerden uçardın
Şimdi enginlere indin mi gönül?
Derya deniz dağ taş demez geçerdin
Karadan menzilin aldın mı gönül?

Yiğitliğim elden gitti yel gibi
Damağımda tadı kaldı bal gibi
Hoyrat eli değmiş gonca gül gibi
Bozulmuş bağlara döndün mü gönül?

Hasta oldun yastığını istersin
Kadir Mevlâm sağlığını göstersin
Cennet-i âlâdan bir köşk dilersin
Boynunun farzını kıldın mı gönül?

Karac’oğlan der ki söyle sözünü
Hakk’a teslim eyle kendi özünü
Nâs işine karalama yüzünü
Yolun doğrusunu buldun mu gönül?

Şiirin kafiye düzeni aşağıdaki gibidir:
1.Dörtlük: Birinci ve üçüncü mısraların sonlarındaki “-ardın ve -erdin” ekleri redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “ç” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır. İkinci ve dördüncü mısraların sonlarındaki “gönül” kelimeleri bu kelimelerden önce gelen “mı mi” soru ekleri ve bu eklerden önce gelen “-dın -din” ekleri redif oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “abab” şeklindedir.
2.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarındaki “gibi” kelimeleri redif oluşturmuşlardır. Bu kelimelerden önce gelen “l” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır.Dörtlüğün kafiye şeması “cccb” şeklindedir.
3.Dörtlük: Birinci ve üçüncü mısraların sonlarındaki “-r” ve “-sin” ekleri redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “e” harfleri tam kafiye oluşturmuşlardır.Dörtlüğün kafiye şeması “dddb” şeklindedir.
4.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarındaki “-ünü” ekleri redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “z” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır.Dörtlüğün kafiye şeması “eeeb” şeklindedir.

NOT: 2 3 ve 4. dörtlüklerin son mısralarının sonlarındaki “gönül” kelimeleri ve “-dün mü” “-dın mı” “-dun mu” ekleri redif oluşturmuşlardır. Son iki dörtlüğün son mısralarında bu eklerden önce gelen “l” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır.






KONU: Şiirin konusu hayatın son dönemlerindeki duygulardır.

TEMA: Ömür gelip geçicidir.

ŞİİRE GENEL BAKIŞ: Karacaoğlan bu şiirinde aşk şiirlerindeki çapkın ve uçarı söyleyişten uzaklaşmış hikmetli sözler söyleyen bilge bir kişiliğe bürünmüştür.
Karacaoğlan yaşlılık döneminde yazdığı şiirlerinde kendisiyle hesaplaşır hayatının bir öz eleştirisini yapar.Şâir burada gönlü ile dertleşmekte gençliğinin gittiğini artık özünü Allah’a vermesi gerektiğini söylemektedir.Bu sözler şâirin içinde bulunduğu toplumun inanç sistemi ile de alakalıdır.
Şâir gönlüne seslenmek sureti ile gençlik dönemlerini anlatır.O dönemlerde dağtaşdeniz demeden geçtiğini ilk dörtlükten anlıyoruz.Ancak yavaş yavaş gençlik elden gider ve şâir ölüme yaklaştığını mısralarda âdeta hissettirir.Yaşlılık belirtilerinden olan hastalıktan bahseder.Son dörtlükte özünü Allah’ teslim etmesi gerektiğini doğru olanın bu olduğunu belirtir. Zaten bu düşünce şiirin özünü oluşturur.
Şiir 11’li hece vezni ile yazılmıştır.
__________________



Tüm bölümlerimize yetkili alımları başlamıştır başvurmak için aşşağıdaki linke tıklayınız


Yaso isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla

Sponsored Links
Alt 10-23-2009, 14:44   #2 (permalink)
Operator

Yasal UyarıArkadaşlar Lütfen Konulara Cevap Yazalım iyi veya Kötü Değerlendirelim Emeğe Saygı!
 
Yaso - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Bilgiler
Üyelik tarihi: Jan 2008

Mesajlar: 32,275
Konuları: 30795

Tesekkür: 3
481 Mesajina 1044 Tesekkür Aldi Üye No: 28
REP Gücü : 1000
REP Puanı : 27049
Yaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond repute
Seviye: 92 [♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥]
Aktiflik: 3437 / 3437
Güç: 10758 / 43425
Deneyim: 66%
İletisim

Standart

 

KARACAOĞLAN/SEMÂİ

Elif

İncecikten bir kar yağar
Tozar Elif Elif deyi...
**** gönül abdal olmuş
Gezer Elif Elif deyi...

Elif’in uğru nakışlı
Yavrı balaban bakışlı
Yayla çiçeği kokuşlu
Kokar Elif Elif deyi...

Elif kaşlarını çatar
Gamzesi sîneme batar
Ak elleri kalem tutar
Yazar Elif Elif deyi...

Evlerinin önü çardak
Elif’in elinde bardak
Sanki yeşil başlı ördek
Yüzer Elif Elif deyi...

Karac’oğlan eğmelerin
Gönül sevmez değmelerin
İliklemiş düğmelerin
Çözer Elif Elif deyi...

Şiirin kafiye düzeni aşağıdaki gibidir:
1.Dörtlük: 2. ve 4. mısraların sonlarındaki “Elif Elif deyi” tekrarları ve bu tekrarlardan önce gelen “-ar” ve “-er” ekleri redif oluşturmuşlardır.Bu eklerden önce gelen “z” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “abcb” şeklindedir.
2.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarındaki “-lı” ekleri redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “ş” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır.Dörtlüğün kafiye şeması “dddb” şeklindedir.
NOT: 234 ve 5. dörtlüklerin son mısraları beraber ele alınacaktır.
3.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarındaki “-ar” ekleri redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “t” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “aaab” şeklindedir.
4.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarındaki “k” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “eeeb” şeklindedir.
5.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarındaki “-ler” ve “-in” ekleri ile “-me” ler redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “ğ” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “fffb” şeklindedir.
Son 4 Dörtlüğün Son Mısraları: Mısraların sonlarındaki “Elif Elif deyi” tekrarları ve bu tekrarlardan önce gelen
“-ar” ve “-er” ekleri redif oluşturmuşlardır.Ayrıca son üç dörtlüğün son mısralarında eklerden önce gelen “z” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır.



KONU: Şiirin konusu aşk duygusudur.

TEMA: Âşık nereye baksa sevdiğini görür.

ŞİİRE GENEL BAKIŞ: Şâirin bu şiiri gençlik döneminde yazdığı muhtemeldir.Çünkü Karacaoğlan yaşlılık döneminde yazdığı şiirlerinde kendisi ile hesaplaşır hayatının muhakemesini yapar.
Bu şiirinde yaşlılık dönemindeki şiirlerinde görülmeyen çapkın ve uçarı bir söyleyiş vardır.
Şâir sevgiliye çok güçlü bir aşk duygusu ile bağlıdır.Kendisini ondan ayrı göremez ve düşünemez.Sevgili yanında olmadığında âşık onu karın yağışında ördeğin yüzüşünde ve yayla çiçeğinin kokusunda bulur. Burada görünen aşk neredeyse beşerî duyguları aşmış ilâhî aşka yaklaşmıştır.Âşık her yerde onu görür onu duyar ve hâyâl eder.
Şiir nazım birimi ve ölçü bakımından âşık edebiyatı geleneğine uygun olarak yazılmıştır.Şiirin nazım birimi dörtlük ölçüsü ise 8’li hece ölçüsüdür.
__________________



Tüm bölümlerimize yetkili alımları başlamıştır başvurmak için aşşağıdaki linke tıklayınız


Yaso isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 10-23-2009, 14:45   #3 (permalink)
Operator

Yasal UyarıArkadaşlar Lütfen Konulara Cevap Yazalım iyi veya Kötü Değerlendirelim Emeğe Saygı!
 
Yaso - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Bilgiler
Üyelik tarihi: Jan 2008

Mesajlar: 32,275
Konuları: 30795

Tesekkür: 3
481 Mesajina 1044 Tesekkür Aldi Üye No: 28
REP Gücü : 1000
REP Puanı : 27049
Yaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond repute
Seviye: 92 [♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥]
Aktiflik: 3437 / 3437
Güç: 10758 / 43425
Deneyim: 66%
İletisim

Standart

 

KARACAOĞLAN/VARSAĞI

Varsağı

Bre ağalar bre beğler
**meden bir dem sürelim
Gözümüze kara toprak
Dolmadan bir dem sürelim

Aman hey Allah’ım aman
Ne aman bilir ne zaman
Üstümüzde çayır çemen
Bitmeden bir dem sürelim

Buna felek derler felek
Ne aman bilir ne dilek
Âhir ömrümüzü helâk
Etmeden bir dem sürelim

Karacaoğlan der cânân
Güzelim sözüme inan
Bu ayrılık bize heman
Ermeden bir dem sürelim

Şiirin kafiye düzeni aşağıdaki gibidir:
1.Dörtlük: 2. ve 4. mısralarda “bir dem sürelim” tekrarları ve bu tekrarlardan önce gelen “-madan -meden” ekleri redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “l” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır.Dörtlüğün kafiye şeması “abcb” şeklindedir.

2.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarındaki “n” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “dddb” şeklindedir.

3.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarındaki “k” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “eeeb” şeklindedir.

4.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarındaki “-an” lar tam kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “dddb” şeklindedir.

Son 3 Dörtlüğün Son Mısraları: Mısra sonlarındaki “bir dem sürelim” tekrarları ve bu tekrarlardan önce gelen “-meden” ekleri redif oluşturmuşlardır. 2. ve 3. dörtlüğün son mısralarında eklerden önce gelen “t” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır.









KONU: Şiirin konusu dünya hayatının fânîliğidir.

TEMA: Dünya hayatı gelip geçici olduğundan ölüm gelmeden insan ahiretine zarar vermeden hayatının yaşamalıdır.

ŞİİRE GENEL BAKIŞ: Varsağı Güney Anadolu bölgesinde yaşayan Varsak Türklerinin özel bir ezgiyle söyledikleri türkülerden gelişmiş bir biçimdir.Varsağılar yiğitçe mertçe bir üslûpla söylenir. Bu da varsağı içinde “”behey bre hey hey gidi” gibi ünlemlerle sağlanır.İçinde bu ünlemler bulunmayan varsağılar ezgilerinden anlaşılır.

Halk edebiyatında en çok varsağı söylemiş şâir Karacaoğlan’dır.

Şâir burada dünya hayatı sona ermeden iyi bir hayat yaşamak gerektiğine işaret eder.İlk iki dörtlükte sözü edilen yaşamak dünya haline bağlı kalmak onun nimetlerinden faydalanmaktır.Üçüncü dörtlükte bu görüş tekrarlanır.Ama önemli bir unsur da eklenir.Bu unsur dünya hayatında sürülen zamanların ahiret hayatına zarar vermemesi gerektiğidir.Şâir son dörtlükte sevgilisine seslenir. Ona “Dünya hayatı gelip geçicidir.Aramıza ayrılık girmeden iyi zaman geçirelim” der.Şâir burada sürekli iyi zaman geçirmekten dem sürmekten bahseder.Ancak dünya hayatının sona ereceğinin de farkındadır.Bu yüzden yaşayacağı hayatın ahiretine zarar vermesini istememektedir.

Şiir nazım birimi ve ölçü bakımından âşık edebiyatı geleneğine uygun olarak yazılmıştır.Şiirin nazım birimi dörtlük ölçüsü ise 8’li hece ölçüsüdür.
__________________



Tüm bölümlerimize yetkili alımları başlamıştır başvurmak için aşşağıdaki linke tıklayınız


Yaso isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 10-23-2009, 14:45   #4 (permalink)
Operator

Yasal UyarıArkadaşlar Lütfen Konulara Cevap Yazalım iyi veya Kötü Değerlendirelim Emeğe Saygı!
 
Yaso - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Bilgiler
Üyelik tarihi: Jan 2008

Mesajlar: 32,275
Konuları: 30795

Tesekkür: 3
481 Mesajina 1044 Tesekkür Aldi Üye No: 28
REP Gücü : 1000
REP Puanı : 27049
Yaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond repute
Seviye: 92 [♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥]
Aktiflik: 3437 / 3437
Güç: 10758 / 43425
Deneyim: 66%
İletisim

Standart

 

YUNUS EMRE/İLÂHÎ

İlahî
Yoldaş olalum ikimüz
Gel dosta gidelüm gönül
Hâldaş olalum ikimüz
Gel dosta gidelüm gönül

Gel gidelüm cân durmadan
Sûret terkini urmadan
Araya düşmân girmeden
Gel dosta gidelüm gönül

Gel gidelüm kalma ırak
Dost içün kılalum yarak
Şeyhüm katundadur durak
Gel dosta gidelüm gönül

Terk idelüm il ü şârı
Dost içün kılalum zârı
Ele getürelüm yâri
Gel dosta gidelüm gönül

Bu dünyaya kalmayalum
Fânîdür aldanmayalum
Bir iken ayrılmayalum
Gel dosta gidelüm gönül

Biz bu cihândan göçelüm
Ol dost iline uçalum
Arzû hevâdan geçelüm
Gel dosta gidelüm gönül

Kulağuz olgıl sen bana
Gönilelüm dostdan yana
Bakmayalum öne sona
Gel dosta gidelüm gönül

Bu dünya olmaz pâyidâr
Aç gözüni cânun uyar
Olgıl bana yoldaş u yâr
Gel dosta gidelüm gönül

**üm haberi gelmeden
Ecel yakamuz almadan
Azrâil hamle kılmadan
Gel dosta gidelüm gönül

Gerçek erene varalum
Hakk’un haberin soralum
Yûnus Emre’yi alalum
Gel dosta gidelüm gönül

Şiirin kafiye düzeni ise aşağıdaki gibidir:

1.Dörtlük: Birinci ve üçüncü mısralarda; “yol ve hâl” kelimelerinden sonra gelen “-daş” ekleri ile “olalum ve ikimüz” kelimeleri redif oluşturmuşlardır. “Yol ve hâl” kelimelerindeki “l” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır.Dörtlüğün kafiye şeması “abab” şeklindedir.
2.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “-madan -meden” ekleri redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “r” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır.Dörtlüğün kafiye şeması “cccb” şeklindedir.
3.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “-rak” ekleri zengin kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “dddb” şeklindedir.
4.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “ı” ekleri redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “r” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır.Dörtlüğün kafiye şeması “cccb” şeklindedir. Bu eklerden önce gelen “âr” lar tam kafiye oluşturmuşlardır.Dörtlüğün kafiye şeması “eeeb” şeklindedir.
5.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “-mayalum” ekleri redif oluşturmuşlardır.Ayrıca birinci ve üçüncü mısra sonlarındaki “mayalum” eklerinden önce gelen “l” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır.Dörtlüğün kafiye şeması “fffb” şeklindedir.
6.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “-alum -elüm” ekleri redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “ç” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “fffb” şeklindedir.
7.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “a” ekleri redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “n” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “gggb” şeklindedir.
8.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “-ar” lar tam kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “hhhb” şeklindedir.
9.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “-madan -meden” ekleri redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “l” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “cccb” şeklindedir.
10.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “-alum” ekleri redif oluşturmuşlardır. Ayrıca ilk iki mısrada “-alum” eklerinden önce gelen “r” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “fffb” şeklindedir.
KONU: Şiirin konusu Allah’a kavuşma arzusudur.
TEMA: İnsan dünya malına kanmayıp gönlünü kötülüklerden arındırabilirse Allah’a ulaşabilir.
ŞİİRE GENEL BAKIŞ:
Allah yerlere göklere sığmadığını ancak mümin kulunun gönlüne sığdığını bildirmiştir.Bu nedenle gönül tasavvuf düşüncesinde büyük öneme sahiptir.
Yunus şiirde baştan sona kadar gönlü ile konuşur.“Gel dosta gidelüm gönül ” mısrası Allah’a kavuşma arzusunun ifadesidir. Şâir bu mısrayıher dörtlüğün sonunda tekrarlayarak Allah’a kavuşma arzusunu şiirin tümüne yaymıştır.Bu arzu tasavvuf geleneğinin bir gereğidir.Çünkü tasavvuf erleri nefislerini gönüllerini her türlü kötülükten temizleyip Allah’a ulaşma amacındadırlar. Bu amaç şiirde çok net bir şekilde hissedilir.
__________________



Tüm bölümlerimize yetkili alımları başlamıştır başvurmak için aşşağıdaki linke tıklayınız


Yaso isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 10-23-2009, 14:45   #5 (permalink)
Operator

Yasal UyarıArkadaşlar Lütfen Konulara Cevap Yazalım iyi veya Kötü Değerlendirelim Emeğe Saygı!
 
Yaso - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Bilgiler
Üyelik tarihi: Jan 2008

Mesajlar: 32,275
Konuları: 30795

Tesekkür: 3
481 Mesajina 1044 Tesekkür Aldi Üye No: 28
REP Gücü : 1000
REP Puanı : 27049
Yaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond repute
Seviye: 92 [♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥]
Aktiflik: 3437 / 3437
Güç: 10758 / 43425
Deneyim: 66%
İletisim

Standart

 

Karacaoğlan :

Ala gözlü benli dilber
Sen d’olasın benim gibi
Zülfün sökük boynun bükük
Sen d’olasın benim gibi

Bahçende güller bitmesin
Dalında bülbül ötmesin
Kapından cerrah gitmesin
Sen d’olasın benim gibi

Gül yerine diken bitsin
Kuş yerine baykuş ötsün
Gözün yaşı sele gitsin
Sen d’olasın benim gibi

Karac’oğlan der mert gibi
Yanar yüreğim od gibi
Bir ok yemiş boz kurt gibi
Sen d’olasın benim gibi

metin incelemesi
biçim yönünden
nazım biçimi:varsağı
nazım birimi:dörtlük
ölçüsü:4+4=8 li hece ölçüsü
türü:lirik şiir
konusu:şairin sevgilisi yüzünden çektiği acılar ve ona ettiği beddualar
teması:acı ve ıstırap duygusu
kafiye şemasıa-b-c-b)(d-d-d-b)(d-d-d-b)(e-e-e-b)

Dil Özellikleri
anadolu dil özelliklerine göre sözcükler kullanılmıştır.(ala=elaod=ate ş).
kimi sözcükleri ölçü dolayısıyla eksik söylemiştir.(sen d'olasınkaraca'oğlan)
halkın diline girmiş yabancı kökenli sözcüklere yer verilmiştir.(zülfünbülbülcer rahdilber)

içerik yönünden

1.dörtlük:ela gözlü benli dilber saçların dökülsünboynun bükülsün.sende tıpkı benim gibi olasın.bana çektirdiklerini sende benim gibi böylece çek

2.dörtlük:bahçende güller bitmesindalında bülbül ötmesin .kapından doktor gitmesin.yani yüzün gülmesin.neşenden yoksun kalasın.sende benim gibi olasın.

3.dörtlük:bahçende gül yerine diken bitsin.kuş yerine baykuş ötsün(baykuş ölüm sigesiuğursuz kuş)gözünün yaşı sele gitsin.zorluklarla karşılaşasın.ölüm korkusuyla yaşayasın.öylesine çok ağlayasınki göz yaşların sel gibi aksın.sende ağlayarak benim gibi olasın.

4.dörtlük:karacaoğlan mertçe söyler.yüreğim ateş gibi yanıyorok yemiş bir bozkurt gibi acılar içinde kıvranıyorum.sende benim gibi ol.
__________________



Tüm bölümlerimize yetkili alımları başlamıştır başvurmak için aşşağıdaki linke tıklayınız


Yaso isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 10-23-2009, 14:45   #6 (permalink)
Operator

Yasal UyarıArkadaşlar Lütfen Konulara Cevap Yazalım iyi veya Kötü Değerlendirelim Emeğe Saygı!
 
Yaso - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Bilgiler
Üyelik tarihi: Jan 2008

Mesajlar: 32,275
Konuları: 30795

Tesekkür: 3
481 Mesajina 1044 Tesekkür Aldi Üye No: 28
REP Gücü : 1000
REP Puanı : 27049
Yaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond repute
Seviye: 92 [♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥]
Aktiflik: 3437 / 3437
Güç: 10758 / 43425
Deneyim: 66%
İletisim

Standart

 

KARACAOĞLAN

Ala gözlerini sevdiğim dilber
Kokuya benzettim güller içinde
İnceciktir belin hilâldir kaşın
Kokuya benzettim güller içinde

Benim dostum gelişinden bellidir
Ak elleri deste deste güllüdür
Güzel seven yiğitler de bellidir
Melil mahzun gezer iller içinde

Karşımıza gelen acep yar m`ola
benim gibi yaralanmış zar m`ola
Benim sevdiceğim var m`ola
Hakk`ın yarattığı kullar içinde

Karacaoğlan söyler biz de varalım
Kelpler rakib olmuş bizde görelim
Hâlin hatırın anın soralım
Götürüp giderler sallar içinde


ŞİİRİN MUHTEVA YÖNÜ

ANL***** DİLMEDİĞİMİZ KELİMELERİ:

dilber: gönül alan güzel melil: üzgün
mahzun:üzgün kelp: köpek

AÇIKLAMA:
Ala gözlerini sevdiğim dilber güller içinde kokuya benzettim. Kokuya benzettim güller içinde belin inceciktir kaşın hilaldir.

Şair bu dizesinde sevgilisini gördüğünü güzelliği karşısında onu bir anda gül kokusu gibi çok güzel görüp mest olduğunu güzelliğinin ise sadece iç olarak değil görünüş olarak da iyi olduğunu anlatıyor.

Benim dostum gelişinden bellidir. Ak elleri deste deste güllüdür. Güzel seven yiğitlerde bellidir.Melil mahzun iller içinde gezer.

Şair bu dizelerinde sevgilisinin nasıl olması gerektiğini anlatıyor. Sevgilisinin yürümesinin bile herkesten farklı olması gerektiğini söylüyor. Onun hiçbir fedakarlıktan kaçımaması gerektiğini söylüyor. Ayrıca seven yiğitleri de anlatıyor. Onlarında sevdikleri için her şeyi yapmaları gerektiğini zaten sevenlerin sevdikleri için ****ye döndüklerini ve buluşamadıkları için üzüldüklerini yazıyor.

Hakkìn yarattığı kullar içinde acep yar karşımıza gelen m`ola. Zar benim gibi yaralanmış m`ola. benim sevdiceğim güzel var m`ola.

Şair bu dizelerinde sorgulama yapıyor. Acaba sevdiği kişi bu dünyada mıdır diye düşünüyor. Burada olsa bile sevgisini göstereceği kişiyi bulamadığından acaba üzgün mudur diye düşünüyor. sonrada acaba sevgilisi olabilecek biri bu dünyada mı diye tekrar düşünüyor.

Karacaoğlan biz de varalım kelpler rakip olmuş bizde görelim halin hatırın anın soralım söyler.Sallar içinde götürüp giderler.

Şair bu son dizesinde artık sevgiliyi aramanın vakti geldiğini düşünüyor. Herkesin zaten sevgilisini bulmak için çalıştığını biliyor. O da onlara katılıp sevgilisini bulabileceğini ona düşman olmuşları da bulması gerektiğini mutlu yaşamı için gerekli görüyor. Bunun için de yola koyulmanın vaktinin geldiğini düşünüyor.





KONU VE TEMA:
Şiirin konusu aşktır. Şiirde sevgilinin nasıl olması gerektiğinin resmi çiziliyor ve sevgiliden bahsediliyor.Şair sevgilinin acaba bu dünyada olduğunu mu yoksa nasıl özelliklere sahip olduğunu onun sevgilisinin nasıl olması gerektiğini bize anlatıyor. Bizimde sevgilinin nasıl olması gerektiğini sorgulamamızı istiyor.

DİL VE ÜSLUP:
Şiirde konuşan özne sevgilisini arayan bir aşktır.Şair ise çevresindekiler seslenmektedir. O kendisini sevecek gencin özelliklerini sayıyor.
Şiir 17. yüzyılda yazılmıştır. Halk Edebiyatı`nın temel özelliği halka seslenmesidir. yani dilinin ağır bir dil olmamasıdır.Buradan yola çıkılarak şiirde kullanılan kelimelerin çoğu anlaşılır niteliktedir. Örnekleri ise “dost yar Hakk” gibi kelimelerdir.
Şiirde yazar benzetmelerden yararlanmıştır. Yazar çeşitli yerlerde kişiyi hilale kokuya benzetmiştir.
Şiir Halk Edebiyatı içine girdiğinden dili ağır değildir. Şair sade bir üslup kullanmış aynı zamanda da söz sanatları ve mecazlardan da yararlanmıştır.Söyleyişi güzel hoş bir ahengi vardır. yazarın dili kullanma becerisini çok iyi yansıtmaktadır.

III. ŞİİRİN ŞEKİLYÖNÜ
Nazım Birimi.
Şiir dörder mısralık bendlerle yazıldığından nazım birimi “dörtlük”tür.

Vezni:
Ala gözlerini sevdiğim dilber
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Kokuya benzettim güller içinde
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
İnceciktir belin hilâldir kaşın
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Kokuya benzettim güller içinde
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Şiir “11`li hece ölçüsüyle yazılmıştır.

Kafiyesi ve K afiye Şeması:

a ________ dilber
b________ Kokuya benzettim güller içinde
x________ kaşın nakarat (redif)
b________ Kokuya benzettim güller içinde

c________ bellidir
c________ güllüdür redif: yok
c________ de bellidir kafiye: -r (yarım kafiye)
b________ iller içinde

d________ yar m`ola
d________ zar m`ola redif: m`ola
d________ var m`ola kafiye: -ar (tam kafiye)
b________ kullar içinde

e________ varalım
e________ görelim redif: yok
e________ soralım kafiye: -m (yarım kafiye)
b________ sallar içinde

Şiirin ilk dörtlüğünde 2. ve 4. mısralar diğer dörtlüklerde ilk üç mısra aralarında uyaklıdır.ayrıca her dörtlüğün son mısrası birbiriyle uyaklıdır.
b________ Kokuya benzettim güller içinde
b________ iller içinde redif: -ler içinde
b________ kullar içinde kafiye: -l (yarım kafiye)
b________ sallar içinde

Şiirin kafiye şeması abxb/cccb/dddb/eeeb dir.

IV. ŞİİRİN YAPISI
Şiire bakıldığında nazım şeklinin (tür) “koşma” olduğu anlaşılmaktadır.Nedeni ise kafiye şemasını koşma tipi kafiye abxb/cccb/dddb/eeeb olması hece ölçüsüyle yazılması konusunun aşk olması dilin yalın daha anlaşılır halka hitaben yazılmış olmasıdır.
__________________



Tüm bölümlerimize yetkili alımları başlamıştır başvurmak için aşşağıdaki linke tıklayınız


Yaso isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Bookmarks

Tags
açıklamaları, emre, ve, yunus, şiirleri


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık

Gitmek istediğiniz klasörü seçiniz

Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Yunus Emre уυѕυƒ Din KüLtüRü ve AhLak 0 04-03-2008 18:44
Yunus Emre Ve Felsefesİ уυѕυƒ Felsefe 0 04-02-2008 14:25
Yunus Emre Yaso Türk Dili ve Edebiyat 0 04-01-2008 16:18
Yunus Emre LeGoLaS Şairler - Yazarlar 0 03-27-2008 19:38
Yunus Emre LeGoLaS Din Ve Tasavvuf 0 03-04-2008 18:55


Bütün Zaman Ayarları WEZ +3 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 05:34 .


Powered by vBulletin® Version 3.8.3
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.

Website Statistics
Toplist
Sitemiz bir forum sitesi olduğu için kullanıcılar her türlü görüşlerini önceden onay olmadan anında siteye yazabilmektedir, bu yazılardan dolayı doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir, yine de sitemizde yasalara aykırı unsurlar bulursanız doganinternet@hotmail.com email adresine bildirebilirsiniz, şikayetiniz incelendikten sonra en kısa sürede gereken yapılacaktır.
Report Abuse, Harassment, Scamming, Hacking, Warez, Crack, Divx, Mp3 or any Illegal Activity to doganinternet@hotmail.com

DMCA.com